Vår syn på...
Om du tar del av
vår syn på dessa för oss viktiga ämnen får du en bild av hur vi är och
tänker. Naturligtvis kan du inte lära känna oss utan ett personligt möte
men vi tror att det här är en bra utgångspunkt. Kontakta oss så kan vi
berätta mer om hur vi tänker och arbetar!
Vår syn på:
Affärsmannaskap
Att utveckla ett gott affärsmannaskap innebär att du utvecklar
dig till att se helheten i företagets affärer. Och att du kan
agera kreativt på den information du får. I gott affärsmannaskap
ingår att du tar egna initiativ för att utveckla företagets
affärer och att du kan göra självständiga bedömningar
av olika situationer.
Ett gott affärsmannaskap
utvecklar du genom breddade kunskaper i ekonomi, marknadsföring,
vardagspsykologi, förhandling
och mycket träning och erfarenhetsutbyte
med duktiga kolleger.
Effektivitet
Att vara effektiv handlar om att nå resultat. Och resultat
kan du nå på många olika sätt. Den viktigaste pusselbiten
i att utveckla din effektivitet ligger i att du känner lär känna
dig själv och kan utnyttja dina starkaste sidor på rätt
sätt. För en del betyder det en mycket välorganiserad arbetsvardag,
för andra ett starkt fokus på personliga kontakter, för
ytterligare andra helt andra saker.
Att lära känna
sig själv behöver man ofta hjälp med. Det är svårt
att se sig själv och vi svenskar är dessutom lite extra dåliga
på att se våra starka sidor. Effektivitet är viktigt
för ett framgångsrikt yrkesliv och därför lägger
vi alltid stor vikt vid din personliga utveckling.
Ekonomiutbildning
Många är rädda för siffror och
låser sig så fort man får se en kalkyl eller en balans-
och resultaträkning. Kanske är det en följd av erfarenheter
man en gång i tiden gjorde i skolan. Men låsningen behöver
inte bestå - vi jobbar med kreativa metoder för att lära
ut ekonomi. Genom färgkoder och bildspråk skapar vi förståelse
för de samband som finns i ekonomi - och då är plötsligt
inte siffror farliga. Det brukar rent av bli riktigt roligt istället!
Företagsanpassad
utbildning
Företagsanpassad utbildning utgör
kärnan i vår verksamhet. Varje verksamhet har unika förutsättningar!
Med utgångspunkt från väl beprövade koncept hjälper
vi er att utforma en utbildning som innehåller exakt de moment som
ni behöver. En väl designad och professionellt genomförd
affärsskola är en vitamin-injektion i din organisation. Det
har vi fått många bevis på genom åren.
Företagsfilosofi
Vår
företagsfilosofi bygger på att vara andra till hjälp!
Genom våra liv har vi som jobbar i ComHuman AB gjort olika erfarenheter
som fört oss framåt. Vi vill dela med oss av våra erfarenheter.
Våra värdefulla erfarenheter som människor gör vi
på många olika plan. Det kan vara tekniker för effektiv
kommunikation såväl som personlig insikter. Vi tror på
att se till hela människan och att lägga vikt vid en integrerad
utvecklingsprocess.
Vi ser ett speciellt
värde i att ge våra kunder en positiv helhetsupplevelse. Vi
är övertygade om att en professionell strävan samsas väl
eller till och med vinner på att samverka med det sköna i livet.
Därför lägger vi stor vikt vid lust, trivsel och god design.
Genom att sätta
våra kunder i centrum och ha som mål att ge en kundnytta som
överträffar förväntan så förtjänar
vi våra kunders förtroende och lojalitet. Och det är lojala
kunder som är ryggraden i vår verksamhet.
Förhandling
Förhandlar
gör vi ständigt, vare sig vi tänker på det eller
inte. I hemmet när vi disskuterar med våra nära och kära,
i jobbet när t ex lönen ska bestämmas, med kunder om olika
villkor i samarbeten. I arbete med kunder är förhandling en
naturlig förlängning på en säljande affärsprocess.
När man vet att man vill göra affärer med varandra vidtar
att fördela de olika åtaganden och fördelar som en samverkan
erbjuder.
Kärnan i förhandling
är förmågan att få med sig andra av sin egen fria
vilja. Att övertyga istället för att övertala. Forskning
har visat att den mest framgångsrika förhandlingsstrategin
är att vara kreativ, konstruktiv, välinformerad samt tydlig.
Hur kan du utvecklas
du bäst som förhandlare? Övning ger färdighet! Ett
av de mest effektiva sätten är att blanda kunskaper och insikter
med konkreta övningar i form av rollspel. Rollspel kan aldrig helt
motsvara verkligheten men är förvånansvärt givande
om de är välgjorda. Du glömmer fort att det är ett
rollspel och agerar snart på ett mycket verklighetsnära sätt.
Den mest givande delen i rollspel är en mogen och eftertänksam
diskussion om hur du agerade. Att få konkret feedback från
övningsledare och andra kursdeltagare stimulerar och utvecklar. Vid
företagsanpassad utbildning skräddarsyr vi rollspelen till just
er verksamhet.
Försäljning
Försäljning
handlar i första hand om din förmåga till personlig kommunikation.
Att få andra att vilja detsamma som du, av sin egen fria vilja.
Att få med dig folk på ett positivt sätt och nå
resultat. Hur utvecklar du bäst denna förmåga? Mindre
genom ytlig beteendeträning och mer genom att en bättre förståelse
av hur du fungerar som individ och hur du kan påverka andra med
ditt beteende i möten med andra människor. Det handlar om att
bygga upp förtroende och att utveckla dig till att bli en långsiktigt
effektiv affärspartner. Genom att lära dig mer om hur du själv
och andra fungerar blir du bättre på att bygga upp ett effektivt
samspel så att du når de resultat du söker.
Vår grundsyn
speglas i följande nio steg. Om du tar till dig de synsätt som
förmedlas i de nio stegen så har du de grundläggande insikterna
som behövs för framgångsrik försäljning.
Steg
1 - Det första intrycket
Se på bilden! [bild] Vad får du för intryck av personen?
Vad tycker du om honom? Hur verkar han? Vad har han för egenskaper?
Vi är generellt sett inte beredda att fälla omdömen om
en person baserat på bara en bild, ett snabbt intryck. Och ändå
gör vi det ofta.
Varför är
det första intrycket så viktigt? Grovt sett beror det på
tre fenomen.
1. Selektiv perception - vi har en omedveten tendens att bara se det som
bekräftar våra uppfattningar.
2. Vi gillar att ha rätt. Vi ändrar ogärna en uppfattning
som vi redan gett uttryck åt.
3. Tolkning - vi lägger våra egna fantasier till det intryck
vi får.
Vad tror du att andra
skulle svara på de inledande frågorna om det var du som syntes
på bilden?
Steg 2 - Att kunna och gilla det du gör. Och
våga vara dig själv.
Så enkel kan en framgångsformel faktiskt vara. Dessa enkla
grundaxiom leder till ett antal önskvärda effekter för
ditt personliga affärsmannaskap.
Vilka människor
är det vi egentligen tycker bäst om och får förtroende
för? Jo, de som vi upplever är sig själva. Som inte spelar
en roll. Samtidigt är det gynnsamt med en positiv utstrålning
som intresserar omgivningen och leder till positiva kontakter. Hur uppnår
vi det?
Det enklaste som
finns är väl att syssla med något som vi verkligen kan
och gillar för då kommer du in i en positiv utvecklingsspiral.
Om du gillar något så lär du dig mer, om du lär
dig mer blir det roligare... och vi har väl alla upplevt hur smittande
en äkta entusiasm är
. Hur gör du för att få
det du gör att vara verkligen roligt och intressant för dig?
Vågar du vara
dig själv?
Steg 3 - Motivation en individuell
faktor
En avgörande insikt för framgångsrik kommunikation är
att motivation är något individuellt. Något som du upptäcker
hos någon snarare än skapar. Tänk dig att du försöker
locka en person till ett grillparty men inte vet om att det är en
vegetarian som är nykterist. Du bygger upp den ena förföriska
bilden efter den andra, doften av nygrillad biff... kotletter som är
marinerade i... och gott öl och... ingenting händer! Du förstår
ingenting! Ända tills du får veta hur det förhåller
sig. Då börjar du förstå vad som kan motivera denna
personen att följa ditt förslag...
Är du så
skicklig som du önskar i att upptäcka vad som motiverar andra
människor?
Steg 4 - Det är hos mottagaren som
du avgör vad som är framgångsrik kommunikation.
Det sägs att den vanligaste kandidaten för - "det värsta
som finns på jobbet" - är att prata inför grupp.
Vi är många som blir väldigt nervösa och hellre skulle
befinna oss någon annanstans än just där vi just nu ska
tala... Att många av oss är rädda beror på att vi
har fokus på fel ställe. Vi går in i prestationsångest
och har fokus på oss själva. Eller frågar en kollega
om hur han/hon tycker att vi presterar. Det är inte intressant!
Om du flyttar fokus
till de som tar emot ditt budskap går allt mycket lättare och
är dessutom betydligt mer effektivt. För det intressanta är
egentligen inte vad du har sänt. Det intressanta är vad mottagaren
faktiskt tagit emot och lagrat i sin hjärna. Och för det krävas
snarare att du är en god lyssnare!
Var har du ditt fokus
i kommunikation med andra?
Steg 5 - Gör det enkelt!
Det enkla är det svåra. Det har vi nog alla upplevt. Det är
de enkla orden som ger effekt. Som vinner folks hjärtan och får
dem att vilja handla. Men hur vet man vilka enkla ord som man ska välja.
Det är här träning och intresse kommer in. Det finns inte
några genvägar för att öva upp känslan för
vad det är som fungerar. Dessutom är det ju situationsberoende.
Ett område där man ibland driver det till fulländning
är den moderna reklamen. Enkelheten gör dessutom att du kan
koncentrera dig på det viktigaste, den människa du vill nå!
Hur tydlig är
du i din kommunikation?
Steg 6 - Nå människors tänkande
Vi människor styrs framför allt av vårt innersta tänkande,
vare sig vi är medvetna om det eller inte. Genom vårt livs
erfarenheter har vi byggt upp en inre modell av hur världen fungerar,
som både begränsar och hjälper oss. Inre tankar som vi
kanske inte formulerat tydligt för oss själva men som ändå
färgar av sig på allt vi gör. För att uppnå
långsiktig effektiv påverkan på andra människor
måste vi nå dem i deras tänkande och påverka deras
inre tyngdpunkt. Vi vet ju själva hur det är när vi vill
bryta en vana. Om vi försöker påverka vårt eget
beteende till att till exempel sluta röka lyckas vi sällan om
vi inte samtidigt hittar den rätta inre bilden som motiverar oss.
Har du förmåga
att påverka andra människors inre tankar?
Steg 7 - Förtroende, kroppsspråk och personlig kommunikation
För att en annan människa skall vilja kommunicera så personligt
med dig att du får veta det du behöver för att kunna påverka
tänkandet, måste det finnas förtroende. Gå till
dig själv - hur mycket berättar du för någon som
du inte gillar och inte känner förtroende för? Om vi inte
känner förtroende pratar vi kanske mycket ändå men
berättar egentligen ingenting av värde. Därför är
det avgörande ögonblicket i en personlig kommunikation när
mottagaren får förtroende för dig. En avgörande insikt
är att det som avgör vem vi får förtroende för
i en personlig kommunikation är den totala kommunikationen. Forskning
har visat att för personer som vi inte känner väl så
avgörs förtroende främst av icke-verbala faktorer. Exempel
på dessa är kroppsspråk och hur väl det som sägs
stämmer med de signaler som vi sänder omedvetet.
Har du ett kroppsspråk
som inger förtroende?
Steg 8 - Din omedvetna kunskap
Tvekar du på din förmåga? Gör inte det! Vår
erfarenhet säger att du redan har den förmåga du behöver
för att förmedla ett budskap på ett förtroendeingivande
och övertygande sätt. Och därmed kan påverka andra
människors tänkande. Svårigheten är oftast att vi
inte har full tillgång till vår förmåga. Genom
att tvivla på oss själva och spänna oss begränsar
vi våra chanser att lyckas.
Om du slappnar av
och lyssnar till dig själv kommer du att upptäcka att nästan
all den kompetens du behöver finns där. Vi är alla fulla
av outnyttjade resurser som skapats under våra livs erfarenheter.
Det effektivaste sättet att utvecklas är att ta dessa resurser
i bruk.
Det gör du effektivast
genom att våga gå utanför din komfortabla zon. Ge dig
själv utmaningar kring saker som du kan och gillar samtidigt som
du vågar stanna i att vara dig själv. Då sätter
du igång en härlig utvecklingsprocess. Hur stora utmaningar
ska vara är individuellt. Det är i regel mest effektivt att
kontinuerligt ta sig an många små utmaningar. Utvecklingen
går framåt i små steg - men man kommer väldigt
långt så småningom.
Vågar du utvecklas
genom att tänja dina gränser?
Steg 9 - Framgång och arbetsglädje
Framgång bygger på att du kan och gillar det du gör och
att du vågar vara dig själv. Ett synsätt är att likställa
arbetsglädje och produktivitet. Vi har väl alla upplevt hur
tiden flyger iväg när vi är uppslukade av ett intresse
och att vi orkar hur mycket som helst.
Ett gammalt indianskt
talesätt säger att det finns många bra vägar att
vandra i våra liv och att det viktigaste valet är att ta en
väg med hjärta i. Låt ditt hjärtat vara med i arbetet!
Tycker du inte om det du håller på med har du stor anledning
att fundera igenom din situation. Hur bra kan du egentligen lyckas då?
Och vad innebär det att lyckas? Framgång är en helhetsupplevelse.
En framgång som sker till priset av negativa effekter i andra delar
av ditt liv kan inte sägas vara en riktig framgång. Livet är
en helhet och för att vi ska vara lyckliga behöver helheten
fungera!
Unnar du dig själv
att känna riktig arbetsglädje och den framgång det ger?
Ledarskap
Grunden i
allt ledarskap är god kommunikation och intresse för andra människor.
Det som kännetecknar en ledare är att en ledares resultat i
arbetet uppkommer som en följd av andras insatser. Att tänka
ut strategier och skapa diagram är en högst begränsad del
av en framgångsrik ledares arbete. Den största utmaningen är
att få med sig medarbetarna på det som ska göras på
ett sådant sätt att alla arbetar i rätt riktning med energi
och kraft. För att åstadkomma det behövs ett antal färdigheter
som till exempel att kunna delegera, vara en god lyssnare, tala klart
och tydligt, skapa förtroendefulla relationer. Att bli en god ledare
är en stor utmaning som kräver mycket träning och erfarenhet
och man blir egentligen aldrig färdig. Men man kan hela tiden bli
bättre genom träning och insikt!
Livsglädje
Meningen
med livet är att vara lycklig! Vad hindrar oss att uppnå den
lyckokänsla vi alla stävar efter? Det är ingen lätt
fråga att svara på - men vi vet åtminstone en sak som
leder i den riktningen: nya kunskaper och en bättre kommunikation
med våra medmänniskor. Det finns även forskning som bevisar
det. Men för att tro på det behövs inte forskning, det
räcker med att gå till oss själva och våra egna
liv. Vi har alla upplevt glädjen i god kommunikation med andra människor.
Vi har alla upplevt hur värdefullt det är för livskänslan
att stanna upp och fylla på batterierna. Vi vill vara en källa
till inspiration för dig, någon som man kan fylla sina batterier
hos.
Samtidigt betonar
vi vikten av att livet är en helhet. Vi blir inte lyckliga av att
bara fokusera på våra prestationer på arbetet. Vi är
alla hela människor och måste därför se till helheten
får att utvecklas på rätt sätt. Vårt mål
är att perspektivet hela människan är närvarande i
våra träningar och utbildningar. Hos oss kan du vara dig själv
- och det är något som är viktigt. Att våga vara
sig själv är avgörande för att känna riktig livsglädje.
Och att känna livsglädje är grunden i all verklig framgång
Organisationsutveckling
En
organisation består av de människor som jobbar i verksamheten.
Precis som personlig utveckling börjar med insidan och sedan går
utåt så börjar organisationsutveckling med utveckling
av de enskilda människorna. Grunden i att utveckla en effektiv organisation
är att skapa en sund företagskultur. Värden som ärlighet,
öppenhet och rättfram kommunikation är en viktig utgångspunkt.
Om en organisation kan formulera tydliga värderingar, förankra
dem hos alla medarbetare och sträva efter att hålla dem levande
i vardagsarbetet så är man på god väg.
En
fallgrop för att lyckas brukar vara att man inte är tillräckligt
konsekvent och långsiktig och att man gör det för krångligt.
Det är både svårt och enkelt med organisationsutveckling.
Enkelt eftersom det är de enkla okomplicerade metoderna som lyckas
bäst. Svårt eftersom det är krävande men roligt att
enträget fortsätta sitt arbete tills resultaten visar sig. Att
utveckla en organisation är inte något som låter sig
göras från den ena dagen till den andra.
Pedagogik
I
våra utbildningar och träningar utgår vi från en
upplevelsebaserad pedagogik. Det innebär att du som deltagare först
upplever något utifrån en övning eller problemställning
och att vi efteråt tänker tillsammans och lägger till
teori som förklarar och fördjupar. Vi hämtar mycket inspiration
från synsätt som visar att effektiv inlärning bygger på
att följa hur vår hjärna fungerar. Viktigt är till
exempel att utgå från att människor har olika inlärningsstilar,
att använda bildspråk i stor utsträckning, använda
många konkreta exempel och att ge stort utrymme för reflektion
och erfarenhetsutbyte. Det har visat sig i många sammanhang att
bra arbetssätt leder till snabbare resultat. Till exempel kan inlärning
av språk gå upp till fem gånger snabbare än med
traditionell undervisning.
Vikten av erfarenhetsutbyte
mellan kursdeltagare kan inte nog understrykas. Vi har väl alla upplevt
att vara på kurs och finna att kvällar när vi pratade
med erfarna kolleger var det som gav mest. I diskussioner där vi
utvecklar våra tankar och tar del av andras erfarenheter finns ett
stort lärande. Vi kan inte lära oss bara genom att någon
''häller i'' oss kunskap utan vi måste få tillfälle
till att träna, smälta och reflektera innan de nya kunskaperna
blir till användbara kunskaper. Bland de viktigaste delarna för
att smälta kunskaper och reflektera är ett givande samspel med
andra kursdeltagare.
Målet med våra
utbildningar och träningar är att det ska leda till användbara
kunskaper. Det är viktigt att trivas och bli stimulerad under kursdagar
men det riktiga testet på en utbildnings kvalitet är om den
gör någon skillnad i ditt vardagsarbete. Därför vill
vi ha kunskap om vilka mål du som kursdeltagare har med att delta
i vår utbildning eller träning. Detta använder vi sedan
som utgångspunkt i vårt kvalitetssäkringssystem.
Personlig utveckling
I
varje människa finns enorma outnyttjade tillgångar. Det sägs
av många forskare att det största oupptäckta området
i universum finns mellan våra öron. I hjärnan finns fler
förbindelser mellan hjärnceller än det finns atomer i universum!
Det finns därför som man kan förstå en oändlig
kapacitet i din hjärna. Frågan är hur väl vi utnyttjar
den och på vilket sätt.
Till exempel tror
många människor tror att de har dåligt minne eller andra
brister. Det är inte så! Vad man har är dåliga strategier.
Med bra strategier och större kunskap och medvetenhet om hur man
själv och andra fungerar kan alla människor förbättra
sina resultat på de mest påtagliga sätt. Och att få
tillgång till en större del av din hjärnas kapacitet handlar
om avslappnad koncentration och självförtroende. Du vet mer
än du vet att du vet! Om du är stressad eller inte tror på
din egen förmåga så blockerar du dig. Därför
är en av de viktigaste faktorerna för att utveckla mer av din
kapacitet att våga vara dig själv och tro på din förmåga.
I våra utbildningar lägger vi stor vikt vid att hjälpa
dig med det.
Om du känner
att du växer som människa och att mer av din sanna potential
frigörs så upplever du en spontan glädje. I vårt
sätt att se på saken gäller också det omvända.
Om du känner glädje i tillvaron ökar förutsättningarna
för din utveckling. Därför har vi en enkel formel som vägledning:
arbetsglädje
= produktivitet
När du har roligt
och trivs väcks också den för framgång så
avgörande kreativiteten till liv. Och du får också tillgång
till mer av dina resurser. Kanske resurser som du inte visste eller tror
på att du har. Vi har ju alla upplevt hur mycket bättre och
effektivare det går att genomföra en uppgift när vi faktiskt
har roligt!
Men i personlig utveckling
ingår också att utveckla sin förmåga att hantera
besvärliga situationer som konflikter, bristande motivation eller
andra motgångar. För att utvecklas som personer behöver
vi jobba med hela människan eftersom det är just vad vi är.
Det innebär att vi för att utvecklas i jobbet också ser
till hur vi är och fungerar i situationer också utanför
jobbet. Det är egentligen inte så stor skillnad på oss
i privatlivet eller i jobbet om man tittar en bit under ytan. Ett exempel
är att om du inte har balans i ditt familjeliv så är det
svårt att vara långsiktigt effektiv. Och omvänt - om
det fungerar hemma så fungerar det på jobbet.
I arbetet med personlig
utveckling finns det många bra verktyg att använda sig av.
Ett av de kraftfullaste är mental träning som många elitidrottsmän/kvinnor
använder med stor framgång. Det kan du också göra!
Vi hjälper dig att prova hur du med enkla metoder kan göra en
stor skillnad i ditt vardagsliv.
Relationsmarknadsföring
Relationsmarknadsföring
kan sägas vara att göra ett systematiskt kundvårdande
och säljande beteende hos alla medarbetare till en företagsstrategi.
Målet är att dominera de prioriterade kundkontona. Hårda
mål med mjuka metoder. Genom att skapa mycket nöjda kunder
når man långsiktig lönsamhet. För att lyckas behövs
ett systematiskt arbete, en strategi. I en sådan strategi ingår
- ordning på
kundregister och förmåga att bygga upp kunskap om kunderna,
både affärsmässiga fakta och personliga fakta och tycken
-att göra strategiska och taktiska val beträffande vilken service,
uppmärksamhet och bearbetning som man har möjlighet att ge olika
kunder
- att föra en ständig dialog med kunder och skapa en lärande
relation som leder till en allt större förmåga till ett
individuellt bemötande av varje kund
- att anpassa verksamheten så långt som möjligt efter
varje kunds förutsättningar och uttalade och outtalade önskningar
och behov.
Vi hjälper våra
kunder att utforma kloka strategier samt att genomföra dessa. Det
hjälper inte hur kloka strategier och tankar man än har om dessa
stannar i styrelserum eller som vackra ord på väggarna. Arbetet
genomförs i grunden av de medarbetare som dagligen möter era
kunder. För att de ska vilja och kunna detta behövs både
kunskap och inspiration samt ett förtroende för den strategi
som man ska medverka till att genomföra.
Värderingar
Våra
värderingar styr mycket av vårt beteende och agerande. Att
tydliggöra sina värderingar är en mycket givande och utvecklande
process. Om man tar det på allvar är det krävande att
mejsla fram våra grundläggande värderingar som personer
eller organisation. Men det är en investering väl värd
mödan. Om vi använder resultatet väl, det vill säga
låter våra grundläggande värderingar styra och vägleda
våra beslut och agerande har vi en effektiv grund för långsiktig
framgång. Det är vår erfarenhet och övertygelse
att värderingsstyrda individer och organisationer lyckas bättre
än andra.
Centrala värderingar
för oss i comhuman ab är bland annat:
- Ödmjuka: att vara ödmjuk och vara omtänksam gentemot
både sig själv och andra
- Kompetenta: att vara professionell och kompetent och i arbetet alltid
sätta kunden först
- Ärliga: vara tydliga och raka med vad vi står för och
vad vi gör
|